L’ou de la serp, a Berlin

Christopher Isherwood relata l’ascens del nazisme com si fos una mena de cataclisme sord, imprevist, que trenca tota l’estructura argumental de Farewell to Berlin i, quan esclata, ho fa de manera aspra, aprofitant una el·lipsi i una transició cap a la forma del diari (que és de tota manera la que s’endevina en l’origen del llibre); tot plegat propicia la noció d’una metamorfosi, d’un canvi difícil d’entendre (com resulta difícil d’entendre que, de cop, la dispesera accepti el nou règim com si formés part de l’ordre natural) i, en les notes cada cop més fragmentàries del desenllaç, una imminència ominosa.

Isherwood, però, circumscrit a les circumstàncies del personatge que focalitza el seu relat, no mira de profunditzar en les causes objectives del fenomen. Eugeni Xammar i Josep Pla, que en aquella època també voltaven per allà, sí (i a Pla n’hi quedarà, per tota la vida, una por cerval a la devaluació de la moneda) i van entrevistar Adolf Hitler, quan tot just era un pelacanyes, quan encara no era pràcticament ningú. En les seues respectives versions de l’entrevista, Pla i Xammar deixen que el personatge s’esbravi; el primer subtitula el text “Monòleg”. L’efecte, involuntàriament, és més aconseguit que en la fantasia de Ricardo Piglia sobre la trobada del pintor mediocre Hitler amb l’escriptor neuròtic Kafka; segons Xammar, Hitler és

el ximple més substanciós que, des que som al món, hem tingut el gust de conèixer. Un ximple carregat d’empenta, de vitalitat, d’energia; un ximple sense mesura ni aturador. Un ximple monumental, magnífic i destinat a fer una carrera brillantíssima. (D’això darrer ell n’està encara més convençut que nosaltres mateixos)

Tornant a Isherwood, es limita a registrar només actituds, amb una certa nostàlgia pel Berlín d’entreguerres on eren possibles Sally Bowles o el blaibonetià Otto Nowak. Hi ha més sentiment que no examen racional: els nazis són, de fet, solament una ombra fora de camp, no caracteritzada, un mer suggeriment que el coneixement que tenim dels fets posteriors reforça i omple de sentit. Isherwood dóna les bases per pensar aquell canvi, sense desenvolupar-les explícitament: la misèria (i la por de la misèria), el recel, el cinisme, la desorientació.

Lluny, per tant, de l’opció al·legòrica plantejada per Jünger a En els espadats de marbre.

Advertisements

7 Respostes to “L’ou de la serp, a Berlin”

  1. Quan vaig llegir The past is myself, de Christabel Bielenberg, el que em va quedar clar és que més que la por de la misèria, recel i desorientació, sí que hi havia una desafecció per la cosa pública. Els ciutadans alemanys no exercien la vigilància que els corresponia exercir. Si en volem dir cinisme, és cinisme.

    Al costat de la narració de la Bielenberg, molt poc coneguda aquí (ni he buscat si està traduïda), els anàlisis d’Isherwood són blans.

  2. les anàlisis etc. UF.

  3. Podria ser que la famosa entrevista/monòleg a Hitler, fos d’aquell estil tant de Pla, que feia del tot innecessària la presència de l’entrevistat.

  4. palumbuscolumbus Says:

    Ah!, doncs ja m’ho miraré. Moltes gràcies!
    Això que diu del cinisme, de tota manera, em fa pensar que Sloterdijk també analitza el període. M’acaba de posar vostè un munt de deures 🙂
    Una abraçada,
    p.c.

  5. palumbuscolumbus Says:

    Benvolgut dErsu_,
    no negaré mai que Hitler era una presència innecesària…
    Una abraçada,
    p.c.

  6. El tema de l’entrevista Pla/Xammar/Hitler és bastant divertit.

    http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/2000/08/25/pagina-2/34098376/pdf.html

  7. palumbuscolumbus Says:

    Gràcies, p!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: